Chybný ukazatel % nabití baterie a zimní provoz
- Komunikace baterie (BMS) se střídačem pomocí protokolu např. Pylontech a pomocí komunikačního standardu CAN nebo RS485.
- Manuální řízení pomocí nastavení na střídači
- Řízení pomocí napětí
- Řízení pomocí %, které si přepočítává střídač
Každá možnost má svoje pro a proti. Vzhledem ke standardnímu použití Lifepo (LFP) baterií je nejlepší použít metodu 1. přímá komunikace baterie a střídače. A proč zrovna při použití LFP? Protože LFP se nedá řídit podle napětí v rozsahu 20-80%. Má tak plochou nabíjecí křivku, že % stav nabití se nedá přesně určit. Závislost je i na teplotě baterie.
Obrázek nabíjecí a vybíjecí křivky článku EVE 280Ah, konstantní proud 40A. Při nabíjení má baterie 97% na 3,43V
Opačně u vybíjení 40A má kapacitu 7% při 3,15V; 5% 3,1V; 2,5% 3V
Pomocí komunikace neprochází pouze % nabití, ale také řízení nabíjecího napětí a proudu dle nastavení BMS (Bulk, Float, Absorption), které je šetrné k baterii (špatné nastavení se dá vyrobit i tam).
Jak funguje ukazatel % nabití baterie?
Jak jsme si ukázali, procenta baterie LFP nelze přesně určit dle napětí. Je tedy potřeba vybrat jiný způsob. A tím jediným možným dalším způsobem je metoda počítání Coloumb-count, která měří množství přijaté a vydané energie. Jinými slovy měří množství Wh, kolik se nabilo a vybilo a podle celkové velikosti kWh baterie určí aktuální % nabití.
Tato metoda počítání také není přesná.
Kde je problém?
Problém je v přesnosti a citlivosti měření proudu na BMS. Každá BMS je jiná, ale toto mají společné.
- Proud měří nepřesně. V různých velikostech proudu, jsou chyby různé. BMS musí zvládat rozsah do stovek A.
- Zcela ignorují malé proudy. Například hojně používána BMS PACE (například UFO baterie aj.) nebo SEPLOS (určité modely) má citlivost na přijatelné hodnotě 0,5A. Jiné značky se pohybují v rozsahu 0,5A-2A. Pod tuto hodnotu veškerý pohyb energie ignorují!
Důsledek tohoto chování je nárůst chybovosti ukazatele % v čase a na 99,99% to vždy vede k postupnému snižování energie v baterii a chybném údaji ukazatele %. Baterie se vždy určitým způsobem vybíjí.
- Samovybíjením (0,5-3% měsíčně)
- Energií potřebnou na provoz BMS (jednotky W)
- Energií posílanou nonstop do střídače (desítky W)
Proto je nutné toto počítadlo % nabití pravidelně resetovat. Reset se u všech používaných BMS spočívá v nabití na 100%. Ani 90% ani na 97%, musí být 100%. Jak pravidelně záleží na používaní baterie. Jedná se o časový úsek běžně cca 1-3 týdny. Příklad: při ignorování proudu 0,5A * 52V napětí je to cca 25W. Pokud 10kWh baterii chci vybíjet pouze do 30% kapacity tzn. mám k dispozici 3kWh energie. 3000/25 = 120h nonstop vybíjení...tzn. 5 dní nečinnosti bez žádného nabíjení.
Příklad měření:
Ukazatel na BMS registruje proud -1A = 53W | Také střídač registruje tento proud a ukazuje dobře. |
BMS o proudu pod 0,5A vůbec neví a nezohledňuje do % nabití baterie. |
|
Střídač registruje proud 0,38A. |
Tuto nepřesnost rozvedeme pro období malého svitu - typicky zimní.
Při zimním období slunce svítí velmi málo, nebo jsou panely zasněžené. Střídač a baterie jsou ale stále v pohotovosti pro případný výpadek nebo pro výrobu a zásobování domu. Proto v době mimo výrobu baterie pořád posílá určité malé množství energie do střídače a typicky je tato energie pod rozlišovací schopnost BMS. Viz měření.
V delším horizontu bez slunce a bez pravidelného dobíjení baterie na 100% je celkové nechtěné vybití baterie nevyhnutelné i při nastavení dobíjení ze sítě na minimální hodnotu %. Typicky uživatelé nastaví hodnotu vybíjení na zimu na 30-50% a pod tuto hodnotu nabíjení ze sítě. Jak jsme si ukázali není to řešení, pouze oddalování celkového vybití. Procenta se budou v čase rozcházet čím dál víc dokud nenastane buď chyba střídače/baterie pro Undervoltage (podvybití) jako ochrana baterie před zničením, nebo dobití na 100% ze slunce.
Typická chyba při totálním vybití baterie. W31 ztráta komunikace, F56 nízké napětí na DC sběrnici.
BMS z bezpečnostních důvodů odstavila články a ukazuje 0 napětí.
Chyba undervoltage:
Závěr: Pro správné fungování ukazatele % baterie je nutné baterii nabíjet na 100% každé 1-3 týdny. Pokud nejde nabít ze slunce, je potřeba nabít ze sítě.
Autor: Ing. Petr Křivský, wattery s.r.o.